Blog

Антитръстови правила: Комисията глоби Scania с 880 милиона евро за участие в картел за камиони

2804 Views0 Comment

Европейската комисия установи, че Scania е нарушила антитръстовите правила на ЕС. В продължение на 14 години компанията е имала тайно споразумение с петима други производители на камиони относно ценообразуването на камиони и прехвърлянето на разходите за нови технологии, за да отговарят на по-строгите правила за емисиите. Комисията наложи глоба от 880 523 000 евро на Scania.

Иск за обезщетение

Всяко лице или фирма, засегнати от антиконкурентно поведение, както е описано в този случай, може да отнесе въпроса пред съдилищата на държавите-членки и да търси обезщетение. Съдебната практика на Съда и Регламент 1/2003 на Съвета потвърждават, че в случаите пред националните съдилища решение на Комисията представлява обвързващо доказателство, че поведението се е случило и е било незаконно. Въпреки че Комисията е наложила глоба на засегнатите компании, щетите могат да бъдат присъдени, без да бъдат намалени поради глобата на Комисията.

Съдебно решение

През юли 2016 г. Комисията постигна решение за споразумение относно картела за камиони с MAN, DAF, Daimler, Iveco и Volvo/Renault. Scania реши да не урежда този картелен случай с Комисията, за разлика от останалите петима участници в картела за камиони. В резултат на това разследването на Комисията срещу Scania беше проведено по стандартната картелна процедура.

Комисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер каза: „Днешното решение бележи края на нашето разследване на много дълготраен картел – 14 години. Този картел засегна много значителен брой автомобилни превозвачи в Европа, тъй като Scania и другите производители на камиони в картела произвеждат повече от 9 от всеки 10 средни и тежки камиона, продавани в Европа. Тези камиони представляват около три четвърти от вътрешния транспорт на стоки в Европа и играят жизненоважна роля в европейската икономика. Вместо да се споразумеят за ценообразуването, производителите на камиони трябваше да се конкурират помежду си – също и за подобряване на околната среда.”

Автомобилният транспорт е съществена част от европейския транспортен сектор и неговата конкурентоспособност зависи от цените на камионите. Решение се отнася конкретно до пазара за производство на средни (с тегло между 6 и 16 тона) и тежки камиони (с тегло над 16 тона).

Разследването на Комисията разкри, че Scania, като производител на тежкотоварни камиони, е участвала в картел, свързан със:

координиране на цените на ниво “брутен списък” за средни и тежки камиони в Европейското икономическо пространство (ЕИП). Нивото на цените “бруто списък” е свързано с фабричната цена на камионите, определена от всеки производител. Като цяло тези брутни каталожни цени са основата за ценообразуване в индустрията за камиони. Крайната цена, платена от купувачите, след това се основава на допълнителни корекции, направени на национално и местно ниво, на тези брутни каталожни цени.
графикът за въвеждане на емисионни технологии за средни и тежки камиони, за да се съобразят с все по-строгите европейски стандарти за емисии (от Евро III до приложимото в момента Евро VI)
прехвърлянето на клиентите на разходите за технологиите за емисии, необходими за спазване на все по-строгите европейски стандарти за емисии (от Евро III до действащото в момента Евро VI).
Нарушението обхваща цялото ЕИП и продължава 14 години, от 1997 г. до 2011 г., когато Комисията извършва внезапни проверки на фирмите. Между 1997 г. и 2004 г. се провеждаха срещи на ниво висши мениджъри, понякога покрай търговски панаири или други събития. Това беше допълнено от телефонни разговори. От 2004 г. нататък картелът е организиран чрез германските дъщерни дружества на производителите на камиони, като участниците обикновено обменят информация по електронен път.

През 14-те години дискусиите между компаниите обхващаха едни и същи теми, а именно съответните увеличения на цените по “брутен лист”, време за въвеждане на нови емисионни технологии и прехвърляне върху клиентите на разходите за емисионните технологии.

Съответствие със стандартите за емисии

Тайното споразумение, установено от Комисията, се отнася до новите емисионни технологии, изисквани от екологичните стандарти от Евро III до Евро VI, по-специално координация относно графика и координация при прехвърлянето на разходите за емисионни технологии за камиони, отговарящи на нововъведените стандарти за емисии. Тайното споразумение не беше насочено към избягване или манипулиране на спазването на новите стандарти за емисии.

Разследването на Комисията не разкри никакви връзки между този картел и обвинения или практики за заобикаляне на системата за предотвратяване на замърсяването на определени превозни средства (обикновено наричани „устройства за повреда“).

Днешното решение подчертава значението на функциониращ конкурентен пазар за насърчаване на развитието и разпространението на рентабилни технологии с ниски емисии, което е един от елементите на предстоящата Европейска стратегия за мобилност с ниски емисии.

Глоби

Глобите бяха определени въз основа на Насоките на Комисията от 2006 г. относно глобите

При определянето на размера на глобите Комисията взе предвид продажбите на Scania на тежкотоварни камиони в ЕИП, както и сериозното естество на нарушението, високия комбиниран пазарен дял на всички участващи компании, географския обхват и продължителността на картела .

Scania избра да не сътрудничи на Комисията по време на разследването. Следователно Scania не се възползва от намаление на глобата съгласно Известието на Комисията за освобождаване от глоби от 2006 г. или съгласно Известието за споразумение от 2008 г.

Предистория

Разследването на Комисията започна с молба за имунитет, подадена от MAN. През януари 2011 г. Комисията извърши внезапни проверки. През ноември 2014 г. Комисията изпраща изложение на възраженията до производителите на камиони. Другите адресати на изложението на възраженията са предмет на решение за постигане на споразумение, прието през юли 2016 г. Това решение не обхваща Scania.

Член 101 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) и член 53 от Споразумението за ЕИП забраняват картелите и други ограничителни бизнес практики.

Повече информация ще бъде достъпна на уебсайта на Комисията за конкуренцията, в публичния регистър на делата под номер на дело 39824, след като проблемите с поверителността бъдат решени.

 

Leave your thought