Все повече смарт технологии биват интегрирани в автомобилите. Изкуственият интелект може да реагира по-бързо от хората, а той започва да бъде използван и при автомобилните гуми. Потребителите особено се интересуват от това гумите им да се адаптират към различни условия като използват сензорни технологии. Според проучване, поръчано от Nokian Tyres**, 34% от европейските шофьори се надяват, че за в бъдеще черните гумени „обувки“ на техните автомобили ще реагират на метеорологичните условия.
Интернетът на нещата (-IoT) бързо навлиза в повечето потребителски продукти. На практика, това означава, че предметите са оборудвани със сензори, които могат да измерват, идентифицират и реагират на промените в заобикалящата ги среда. Леглото със сензори може да следи качеството на съня ви, а умните дрехи могат да се охлаждат или затоплят, когато е необходимо.
Умната гума може също така да контролира както собственото си състояние, така и заобикалящата я среда, по-бързо и по повече начини отколкото шофьорът.
„Сензорите в гумата могат да измерят дълбочината и износването на протектора и да предупредят шофьора когато има нужда от нови гуми, или да предложат предните да бъдат сменени със задните, с цел да се уеднакви износването и да се удължи експлоатационният им живот.“, казва Теему Соини, отговарящ за новите технологии в Nokian Tyres.
Умни решения на хоризонта
В първата вълна смарт технологии, сензорите инсталирани в гумите ще измерват различни променливи величини и ще изпращат информацията към шофьора, директно към системите на борда на автомобила или към мобилното устройство на водача. Истинската умна гума обаче е тази, която може да реагира на получената от сензора информация, без да е нужна намеса от страна на шофьора.
„Тези гуми ще могат автоматично да се адаптират към метеорологичните и пътните условия като променят шарката на протектора, например. В дъждовно време каналите, които съхраняват и отвеждат водата, могат да увеличат обема си и по този начин да намалят риска от аквапланинг.“
Индустрията на автомобилните гуми вече е направила първите стъпки към умните гуми, и сензорите вече са често използвани за измервани на налягането в гумите. Истински смарт технологии в този сектор обаче все още не са налице.
„Към момента, има много малко умни приложения от следващо поколение в гумите за леки автомобили, но това със сигурност ще се промени през следващите пет години, а премиум гумите, определено ще предлагат решения за подпомагане на водача. Гумите, способни да реагират автоматично, са все още нещо от бъдещето.“, смята Соини.
За да се превърне това в реалност, има нужда от редица нововъведения, като например, това да направим сензорите трайни и достатъчно безопасни по време не продължителното натоварване, на което са подложени, както и да превърнем умните технологии в естествена част от масовия производствен процес на автомобилните гуми.
Сигурността на първо място в развитието
Наред с умните гуми, потребителите искат безопасни гуми. Според проучването на Nokian Tyres, почти всеки втори водач би направил гумите по-безопасни, отколкото са сега.
Гумите са основен фактор за безопасност. Четири възглавнички с размер малко по-голям от длан са единствената точка на контакт с повърхността на пътя, и тяхната основна задача е безопасно да ви отведат там, където отивате, независимо от времето или пътните условия.
Днешните висококачествени гуми са изключително безопасни. Въпреки това, винаги има място за подобрение. Продължителното развитие и безкомпромисните тестове са ключови за това.
„Развитието на технологията в материалите за гуми ни позволяват да създаваме продукт, който се представя отлично дори в най-предизвикателни условия. На практика, можем да подобрим сцеплението до краен предел, без да жертваме издръжливостта. В Nokian Tyres сигурността винаги е била на първо място, когато разработваме нови гуми и това ще продължи да бъде така.“, казва Теему Соини.
Желания на европейските шофьори по отношение на гумите им за в бъдеще **
За в бъдеще, бих желал гумите ми да…
- бъдат по-безопасни 44% (всички държави) – Германия 34%, Италия 51%, Франция 30%, Чехия 50%, Полша 56%
- използват сензорна технология, за да се адаптират към различни условия 34% (всички държави) – Германия 30%, Италия 40%, Франция 35%, Чехия 28%, Полша 35%
- елиминират нуждата от сезонна смяна 33% (всички държави) – Германия 35%, Италия 30%, Франция 40%, Чехия 28%, Полша 34%
- се износват по-бавно отколкото в момента 25% (всички държави) – Германия 27%, Италия 19%, Франция 21%, Чехия 33%, Полша 25%
- търкалят се леко, спестяват гориво, и следователно удължават пробега на електрическия ми автомобил 23% (всички държави – Германия 28%, Италия 23%, Франция 19%, Чехия 24%, Полша 21%
- са непробиваеми и се поправят сами 22% (всички държави) – Германия 19%, Италия 20%, Франция 17%, Чехия 25%, Полша 31%
** Данните са базирани на отговорите на 4,100 души участвали в проучване на Nokian Tyres проведено между декември 2018 и януари 2019. Проучването се е провело онлайн от yougov, маркетингова компания за изследвания на пазара.
Източник: transportmedia.info