Акумулаторите на съвремените автомобили се зарежда чрез алтернатор, а на по-старите чрез динамо. И двете са видове генератор и се задвижват от ремък от двигателя. Вижтекак работи електрическата система на автомобила.
Как работи алтернатора
Движението на магнит покрай затворен контур на тел генерира електрически ток в проводника. Представете си една медни намотки с магнит вътре в тях.
Северният полюс на магнита преминава в горната част на контура, а южния полюс минава през дъното. Двата края генерират ток в посока около намотките.
Полюсите се отдалечат и токаспирка, докато южния полюс достига върха и северния полюс дъното.
Това отново генерира ток, но в обратна посока.
Автомобилите алтернатори използват електромагнит, за да се увеличи производството на електрически ток.
Вижте кои са 5-те признака за проблеми с алтернатора.
Как работи динамото
В динамото електромагнитите са стационарни, и се наричат полеви намотки. Токът се произвежда в обвивката – друг набор от намотки навити към вал въртящи се в полевите намотки.
Принципът е същият като този на алтернатора, но токът отива към комутатор – метален пръстен разделен на сегменти, докосвани от графитни четки монтирани в пружинни водачи. Два сегмента докосват чифт четки и захранват ток към тях.
Тъй като обвивката се върти токът променя посоката си. Но тогава друга двойка колекторни сегменти попада под четките и тази двойка е свързана на обратно – по този начин тока винаги излиза в една и съща посока.