Европейският съюз постигна съгласие по новите правила, според които всички автомобили, произведени след май 2022 г. и продадени в Европейския съюз, ще имат вградени ограничители на скоростта, както и дрегери, които не позволяват шофиране, ако водачът е в нетрезво състояние.
Очаква се Европейският парламент да ратифицира новите регламенти през септември. Обединеното кралство, което дотогава може да не е част от Европейския съюз, въпреки това ще приеме новите правила.
Списъкът на новите задължителни предпазни средства за автомобили всъщност е много по-дълъг и включва все по-често срещани характеристики като помощ при задържане на ленти, усъвършенствано аварийно спиране, вградено устройство за запис на данни, сънливост и наблюдение на отвличането на вниманието, както и помощ за камерата / сензорите при заден ход.
„С новите усъвършенствани функции за безопасност, които ще станат задължителни, ние можем да имаме същото въздействие, както когато за първи път бяха въведени предпазните колани. Много от новите функции вече съществуват, особено в превозните средства от висок клас. и да проправят пътя за свързана и автоматизирана мобилност на бъдещето ”, заяви в изявление комисар Елжбета Биньковска.
Every year 25,000 people lose their lives on our roads. This has to end!
With the new advanced #carsafety features that will become mandatory, we can have the same kind of impact as when the safety belts were first introduced #GeneralSafetyRegulation https://t.co/3D9LTJoV0l pic.twitter.com/zcQKAIgbcC— Elżbieta Bieńkowska (@EBienkowskaEU) 26 March 2019
Характеристиките, които вероятно ще привлекат най-голямо внимание, са “алкохолно блокиране” и “интелигентен асистент за скоростта”.
Дрегера
Устройството ще изисква водача да издиша в него, преди да запали колата. Ако нивото на алкохола на водача е твърде високо, колата просто няма да тръгне. Подробностите за системата, която ще бъдат задължителна за автомобилите в ЕС, към този момент са оскъдни.
Интелигентен асистент за скоростта
Тази функция използва GPS, както и вградена система за разпознаване на знаци, за да разбере дали автомобилът преминава над ограничението на скоростта. Ако е така, системата ще предупреди водача и автоматично ще забави автомобила. Въпреки това, водачът ще може да отмени това чрез натискане на педала на газта.
Подобна интелигентна система за шофиран вече се предлага на българския пазар от goodrive.eu. Техния продукт Mobile eye сензор за изкуствено зрение, който следи пътя пред вас и е способен да:
- разпознава автомобили, велосипедисти и пешеходци на пътя на автомобила
- предупреждава водача за евентуални опасности
- разпознава пътна маркировка, безопасно разстояние на следване и знаци за ограничение на скоростта.
Всички тези функции работят заедно, за да предоставят Усъвършенствана система за подпомагане на водача, която не се разсейва, никога не се уморява и е изключително точна.
Европейската комисия посочва, че през 2017 г. по пътищата на ЕС са загинали 25 300 души, а други 135 000 са сериозно ранени. Новите мерки “могат да спестят до 10 500 живота и да избегнат близо 60 000 тежки наранявания през периода 2020-2030 г.”, според ЕК. ЕК също така твърди, че тези нови правила трябва да имат „малко или никакво въздействие“ върху цената на новите автомобили.