Blog
амортисьори

Трябва ли да се подменят пружините при смяна на амортисьори?

3730 Views0 Comment

Каква е връзката мужду смяна на амортисьори и пружини

При лоши пътищата, най-често се повреждат части от окачването на автомобилите, a сновните части на системата на окачването се явяват пружините и амотисьорите. Често при подмяна на амортисьори се задава въпросът: Трябва ли да се подменят и пружините?

Какво е предназначението на пружините в автомобила?

Амортисьорите и пружините винаги работят заедно, две различни части обезпечават една голяма задача – плавното движение и стабилността на автомобила. Пружината е еластичната част на окачването, която омекотява ударите при шофиране по неравен път.
При попадане на препиятствие – колелото се отблъсква от земята и става неуправляемо.

Задачата на пружината е колкото се може по-бързо да върне колелото на земята, но след удар колелото отскача назад и колкото е по-мека пружината толкова повече може да се свие и да поеме повече енергия. Погълнатата енергия се освобождава много бавно и колебанията дълго време няма да затихнат подсилвани от нови препиятствия по пътя.

За решаване на този проблем на помощ на пружините идват амортисьорите, чиято роля е бързото намаляване на колебанията ( вибрациите ) на колелата акумулирайки енергията от колебанията на каросерията и окачването. За сметка на сложният си механизъм амортисьорите трябва да се подменят периодично при влошаване на работата им.

Трябва ли да се подменят пружините при подмяна на амортисьорите?

Стана ясно, че нормалната работа на окачването е възможна единственно при правилно взаимодействие и правилно изпълнение на
функците на амортисьорите и пружините. В момента когато пружините държат цялата тежест на автомобила – техните движения се контролират от амортисьорите – съответно те са зависими едни от други. И ако някой от компонентите ‘не се справя’, то той прехвърля работата си на ‘партньора’. Ако пружината не се справя с работата си – тя съществено увеличава работата на амортисьора и той много по-бързо излиза от строя, а неработещият амортисьор не може нормално да ограничи движението на пружината, което е сериозен проблем за автомобила. Защо такова сложно устройство като амортисьора си губи свойствата е ясно, но защо пружината си губи свойствата? :

  • Стареене на материала – в зависимост от времето на експлоатация и интензивността на натоварване
  • Повреди по повърхността на пружините ( триене, удари от камъни, намалени свойства )
  • Често претоварване на автомобила или каране на висока скорост по неравни повърхности.
  • Корозия на метала ( при повишена и продължителна влажност, сол и луга по пътищата)

От състоянието на пружините зависи стабилното поведение на авомобила и отрицателното въздействие върху амортисьорите, и  показателите при спиране – отпуснатите пружини немогат да неутрализират достатъчно силите възникнали при неговото каране.

Най – добрият вариант е при подмяна на амортисьорите да се подменят и пружините, но това разбира се не е задължително условие и почти никога не се случва, защото повечето от харектиристиките на пружините е доста трудно да бъдат определени – например умората на материала.

Монтирането на нови амортисьори със стари  пружини често води до допълнителен ремонт на окачването и се скъсява живота на амортисьорите наполовина, а при монтирането на нови амортисьори и нови пружини окачването се възстановява до оригинално състояние и като бонус се икономисват пари за евентуални два ремонта в servizi.bg

Изборът си е Ваш, но zakolata.bg, ви напомня, че пружините е задължително да бъдат подменени при:

  • Счупени пружини ( обикновено се чупят при основата или при върха )
  • Видима корозия или повреда по метала
  • Намалена височина на автомобила спрямо данните на производителя (трябва да се измери и сравни разстоянието между центъра на колелото и на ръба на калниците на четирите колела)
  • Нарушена хоризонтална линия на автомобила (разлика във височината на предната и задната част на автомобила)

Ако всичко при автомобила е нормално е допустимо да се подменят пружини при всяка втора смяна на амортисьорите. Ако шофирате в повечето случаи сами, трябва при смяна на амортисьорите да размените местата на левите и десните пружини, защото лявата страна на автомобила е по-често натоварена от тежестта на водача.

 

Leave your thought