Шкода Румстър

ТЕСТ ПО БЪЛГАРСКИТЕ ПЪТИЩА СЪС ШКОДА РУМСТЪР – ЧАСТ 1

Една истинска история за изманати над 100 000 км в реалния живот и бизнеса  с автомобил марка шкода, модел румстър, ниво на оборудване “БИЗНЕС”, която би могла да бъде наречена:

ПРОДЪЛЖИТЕЛЕН РЕАЛЕН АМАТЬОРСКИ ТЕСТ ПО БЪЛГАРСКИТЕ ПЪТИЩА

Нашият автор и водещ водач на автомобила се казва Борислав Симов – икономист по образование и собственик на frespo.bg, лидер при вендинг автоматите за татуировки, играчки и фрешове.

Идеята за този аматьорски материал идва от списание „АУТО БИЛД”, които тестват различни автомобили и правят пълен анализ на техническото състояни след изминаване на 100 000 км, както и описват експлоатационите качества на автомобила, неговата ежедневна пригодност и разходите за поддръжка. Тази история , моя аматоьрски/в сравние с авторите от Ауто билд/ тест, има няколко съществени разлики :

  • Не е извършен технически анализ на автомобила – Шкора Румстър, чрез пълно разглобяване.
  • Изминатите километри са по българските пътища и улици/доста по различни от тези в Германия и Европа/.
  • Като автор на материала се явявам аматьор на тема автомобили, не бих могъл да претендирам за изчерпателност на споделениия шофьорски опит с автомобила.

Избор на автомобила

Както всяка една история, така и тази си има НАЧАЛО, а то е момента в който възникна идеята за покупка на нов автомобил в резултат на необходимост от служебен/фирмен автомобил. До този момент работата се вършеше с лични автомобили.

МНОГО Е ВАЖНО ПРЕДИ ДА ИЗБЕРЕШ АВТОМОБИЛ Е ДА ЗНАЕШ ЗА КАКВО ЩЕ ГО ПОЛЗВАШ, КАКВА Е НУЖДАТА, на семейството или фирмата, както и колко време ще ползваш този автомобил!!! Аз знаех от какъв автомобил имах нужда. Тук е мястото да спомена , че към  момента управлявах  Мерцедес МЛ 350 и усещането за автомобил беше доста наситено.

  • Юни 2013г. се започна едно събиране на информация за вносители на автомобили и предлагани модели. Бяха определени и развивани в движение основните критерии за избор на автомобил:
  • Възможно най-ниска цена на придобиване с достатъчно високо оборудване
  • Експлоатационни разходи/разход на гориво, смяна на масло и филтри, размер на гуми и т.н./
  • Голям товарен обем.
  • Ползване на данъчни облекчения за фирмен автомобил/право на ДДС кредит/
  • Автомобилът следва да изминава 4500-5000км на месец в страната натоварен с около 350кг багаж, а при необходимост и да вози четирима пътници/без шофьора/

Конкуренцият

Естествено , че при покупка на автомобил се правят компромиси, но така е за всяко нещо от живота, лично аз си представях нещо като БМВ-баничарка за 25000лв., Да ама не….както казва г-н Петко Бочаров, а както казва шопа …” е таково животно нема”…..Ако , че тази година се появи BMW 2 Аctive Tourier със седем места…но излизам от моята история.

Разглеждах различните модели от този клас автомобили, сравнявах техническите им параметри, сравнявах цени на сходни нива на оборудване, както и събирах информация от ползватели на „ТЕРЕН” – разпитвах познати и непознати, стига да съм ги видял със набелязан от мен автомобил. Качвах се най-често на таксита само да чуя мнението на водача за автомобила който управлява.

Критериите

Има една стара максима – „виж каква марка и модел са таксита и си купи такава кола”. Разликата за мен, от такситата, е че те изминават 99% от километрите си в градско, бих го нарекъл и адско, шофиране, а бъдещият ми автомобил щеше да изминава 90% – извънградско. Хората бяха откровени,когато споделяха впечатленията си за управляваните от тях автомобили, не ги прехваляваха –защото аз не исках да им купувам колите, а в същто време си споделяха неволите и радостите от притежанието и шофирането на собствения си Румстър. В резултат на това двумесечно проучване достигнах до следните изводи и факти:

  • Разхода на гориво , посочен от производителя е по някакъв стандарт, който няма общо с реалността, към днешна дата мога да кажа, че за да придобиете реална представа за разхода следва посочената стойност за среден разход да бъде умножена по 1,3 , като има вече различни нюанси от вида на двигателя/дизел, бензин, газ или метан/, кубатурата на двигателя, скоростна кутия и маршрут /градски или извън градски/ . Тук ще споделя , че почти всички дилъри на нови автомобили предупреждават клиентите за тези обстоятелства, а много често дават практични съвети при избор на двигател и ск.кутия.
  • Цените на този тип автомобили/баничарки/ бяха в рамките от 20 000лв до 40 000лв. с добро ниво на оборудване.Вановете са значително по-скъпи и отпаднаха от проучването. Предлага ха се автомобили 4+1 места товарни /N1/, както и чисто товарни с около 2000лв по-евтини.
  • Като товарни обеми бяха от 1700куб.м. до към 3000куб.м., а двигателите с мощност от 60 до 120 к.с./все пак тази кола трябва да може и да се движи с прилична динамика/

Изборът на Шкода Румстър

Август 2013г. избрах Шкода, модел Румстър ниво на оборудване „Бизнес”, което е доста богато и предлага екстри като Автоматичен климатик-климатроник, предни ел.стъкла, въздушни възглавници, халогени, ел. Огледала с подгряване и други. Липсваше ми само Парктроник и автопилот/темпомат/. С времето липсата на темпомат залиня, но парктроника е супер удобство, което ми липсва.

Двигателя на Шкора Румстър е 1,4 MPI 16V /63 kW / 86 к.с. с газов инжекцион ,система BRC „Sequent 24” и 50литрова бутилка поставена в мястото на резервната гума. Скоростите са ръчни, пет на брой, а джантите са 15 цола – една качествена гума е 100лв.Съдинителя е с феродов и притискателен диск, като смяната му не би надвишила 300лв. Автомобила е 4+1 места товарен- N1 заводска хомологизация и удължена гаранция 5 г. до 150 000км.Цвят бял. Цената на автомобила беше 26068,00лв с ДДС

За покупката помогна ДСК Лизинг с лизингова схема с 60 месечни вноски по 360лв. с ДДС и лихва с първоначална вноска 20%/5200лв с ДДС/.

Защо избрах точно този автомобил?

  • Първо, но не и по важност, – Румстър беше наличен и на 02.09.2013г. го получих от Шкода център София, кв.Надежда.
  • Второ/но е съществено за четвърто и пето/ – Автомобила е 4+1 места товарен- N1 заводска хомологизация и удължена гаранция 5 години до 150 000км. За този автомобил може да се ползва данъчен кредит , по смисъла на ЗДДС, както и на разходите свързани с неговата експлоатация, което обстоятелство е съществена финансова изгода за фирми регистрирани по ЗДДС, а и не само. Съществува законова разпоредба в ЗКПО отностно покупката и експлоатацията на фирмен лек автомобил/не товарен или със 6+1 места/, която задължава фирмите да начисляват 10% данък върху разходите за този автомобил ежемесечно!!! Което е допълнително оскъпяване , но темата с данъците до тук. В случая 20% данъчен кредит е от значение.
  • Трето – предлагания товарен обем е около 1800литра , като трите задни седлка се свалят много лесно и бързо и получавате „чиста” баничарка, а при необходимост може да ползвате една задна или две или трите задни седалки – тази гъвкавост е страхотна. Единствения недостатък е наличието на резервната гума, която трябва да бъде предвидена като „постоянен багаж”. За да увелича товарния капацитет си закупих багажна кутия 450литра за около 600лв. , която ползвам само при нужда, защото ако постоянно стои поставена на покрива на автомобила повишава разхода с около 20%.
  • Четвърто – цената на покупката нямаше аналог , само още една марка – Дачия предлага подобни ценови равнища, но в 2013г. имаше само Логан/с по- голям товарен обем/, но не предлагаше търсените от мен екстри.Наличието на други фактори ме отказаха от нея – най – вече качество на изработка и материали – изглждаха ми „кофти”. Днес вече има Докер, който е доста по-различен от Логана-а.
  • Пето – експлоатационните разходи, гуми 15 цола, 3,5л.масло и задължително сервизиране на 30000км., което от 2014г се промени на 15000км. поради изискване на Шкода за газовата уредба, съединител с феродов диск, газова уредба. Проучването ми показа, че този автомобил е проектиран от самата Шкода, на базата на Фабия/Фолксваген Поло, като двигателя и скоростите са доста старо поколение над 20години , но…с евтина подръжка и доказани с времето качества.

Показатели

Тук е мястото да покажа една проста аритметика за експлоатационните разходи. Моят Румсътр „навърта” средно месечно 5000км. от които 4500 са извън градско. Реалния разход е 7,5лтра газ/100км при спокоен стил на шофиране. Цената на газта е 99ст/литър, което за 5000км е 375лв. Аналогичен дизелов автомобил реално изразходва около 6,5 литра нафта/една година карах и такъв/. За 5000к м са необходими 325 литра дизел х 2,40= 780лв…!!! разликата с газта са едни 405 лева на месец!!!, които покриват лизинговата вноска и остават 30 лева за 10 литра бензин. Тази кола се самоизплаща, спрямо дизоловия аналог.

И ако експертите от АУТО БИЛД съветват , че дизелите са изгодни само при много шофиране, аз бих попитал защо пренебрегват газ пропан-бутан! Има го на почти всяка бензиностанция, много по-екологичен е и дори, според скромния ми опит и знания, е по-изгоден и практичен от електромобилите. Единствено не бих препоръчал газ за големи пътнически автомобили, разхода на които е висок, а възможността за поставяне на 80 литрова бутилка е много ограничен, защото с 50 литрова бутилка поставена в резервната гума трябва да се спира на всеки 250км за зареждане.

Прочетете и втората част на статията от тук.

Коментари
международни шофьори
МЕЖДУНАРОДНИ ШОФЬОРИ С+Е – от 3400 до 4600 лева на месец
PREVIOUS POST
Шкода Румстър
ТЕСТ ПО БЪЛГАРСКИТЕ ПЪТИЩА СЪС ШКОДА РУМСТЪР – ЧАСТ 2
NEXT POST

Leave a Reply