Шкода Румстър

ТЕСТ ПО БЪЛГАРСКИТЕ ПЪТИЩА СЪС ШКОДА РУМСТЪР – ЧАСТ 2

 

Тази статия е продължение на ТЕСТ ПО БЪЛГАРСКИТЕ ПЪТИЩА СЪС ШКОДА РУМСТЪР – ЧАСТ 1

Да пристъпим към експеримента с новата Шкода Румстър

Както споменах в първата част на статията, автомобила беше на мое разположение за служебно ползване на 02.09.2013г. , като допълнително си закупих от Шкода гумени стелки и багажни джобчета за над задните калници. Също така закупих две големи багажни гумени стелки за да предпазвам тапицерията в багажника и купето при свалени седалки.

Към 20.09.2013г. стартира първото национално пътуване за новото Румстерче или както в последсвие Я нарекох Пепеляшка, защото е красива и вози приятно, а в същност е чудесно работно момиче….

Екипирана с винетка, каско, гражданска отговорност, аптечка, пожарогасител и всичко според законовите изисквания, а не е за изпускане и факта, че тасовете бяха захванати с подходящи „свински опашки” за джантите за да не изпадат.
Автомобилчето потегли смело по българските пътища.

Маршрута

Ежемесечния маршрут е идентичен и се минава през цяла България на длъж и шир.

  • Първия ден старта е от София през Кюстендил, Бобошево, Благоевград до Сандански, от там през Дупница до Самоков, Костенец и обратно в София по магистралата.
  • Втори ден от София, Ботевград, Враца Монтана, Лом до Видин, а от там обратно до София, през Петрохан или по магистралата.
  • Трети ден 100км. Градско само в София.
  • Четвърти ден от София до Пирдоп, Карлово Пловдив – 40км. в града и до Асеновград, а от там обратно през Пазарджик до София.
  • От петия ден започва така нареченото „дълго пътуване”, като от София се тръгва за Кърджали, през Пловдив и Хасковски минерални бани, след Кърджали следва Хасково , Димитровград, Стара Загора , Казанлък, Сливен , Ямбол , Бургас, като финала е във Варна пристигане към 22ч.Шестия ден започва от Варна към Добрич, Силистра, Русе, Разград, Шумен, Търговище и финал в Горна Оряховица. Седми ден старт в посока Габрово, Севлиево, Плевен и големия финал в София.

Описах подробно този маршрут, защото не мога да го нарисувам, за да се придобие представа за грандиозността на пътешествието, което си е 14 часов работен ден, но работата си работа, героинята тук е Пепеляшка/бялата Шкода Румстър. Ето я и нея:

румстър шкода

Така избрания маршрут е с дължина около 3400км., като в рамките на месеца се налагат епизодични пътувани до отделни населени места в страната свързани със служебните задължения.

Към дата, 08.08.2015г. Шкодате на 109120 км., а до началото на септември, навършване на 2 годинки, ще е достигнала заветните 120 000км.

От тези изминати близо 110000 км., Шкодичката е навъртяла 10000км по пътищата на Франция, Италия до Сицилия, Словения, Австрия, Хърватска, Сърбия и Гърция. Около 10000 км е градското шофиране, а 90000км. са изминати по националната пътна мрежа.

Разход на гориво

Разхода на гориво е около 7,5 литра газ „пропан-бутан” на 100км при спокоен стил на шофиране към 70 до 90 км/ч. Оборотие са около 2000 и не харчи масло, като следва да се има в предвид, че колата е натоварена с около 250-300 кг. Багаж/стока и други. При по-спортно шофиране от 90 до 120 км/ч. Разхода се увеличава до към 8,5/100, а информацията на таблото е за 7,5/100, но то е за бензина и е доста реално, обротите са над 2500 до към 3200об./мин.

Също така не съм забелязал да харчи масло. Вече при агресивно шофиране, когато е в диапазона на над 4000об./мин, скороста е към 140км/ч. за магистрала, а по тесни пътища е на трета или четвърата предавка с пълна газ разхода отива към 9,5-10/100 и харчи масло – този тип на шофиране много рядко е прилаган на моята Шкора Румстър, защото не е състезателен автомобил и за нейните 86к.с. си е тормоз.

Шофирайте разумно!

С изключение на магистралното шофиране , където влезнала в обороти се движи много стабилно и не се усеща натоварване, за този автомобил е препоръчително спокойното каране, където ще се насладите на ниския разход на гориво и красивата природа. Градския разход е в диапазона 10-12л/100км. в зависимост от изминавано разстояние, трафик, а и ползването на климатика оказва влияние при градско шофиране, поради необходимостта от подаване на повече газ при стартиране на сфетофар.

Разхода на газ е обвъран и с разход на бензин, колата стартира двигателя единствено на бензин и при достигане на определена температура/40*С/ преминава автоматично на газ. Та този разход изразен в лв/км е нищожен, но едно зареждане с около 40 литра бензин е за изминати, само на газ, около 20000 км. с уточнението , че е за летен режим на температурите. Лятото автомобила загрява/превключва на газ след около 1 минута работа на празен ход, а зимата след около 3 минути, като следва да се има в предвид, че колата е в подземен гараж.

Шофирането

Първоначалните километри, новата Шкода Румстър изминаваше с осезаема  спънатост и мудност, явно имаше нужда от разработване, а разхода беше по-висок. Няколко пъти се обаждах в ШКОДА СЕРВИЗ, да питам за първа смяна на масло, знаех,че на нов автомобил маслото се сменя на 5000км…..но това се оказа стара информация. От Шкода казаха, че показанията на бордния компютър ще ми сигнализира.

При обичайното ежемесечно пътуване, преминавайки 25000 км., на Шкодата и поникнаха крила. Изчезна усещането за мудност, а след това се изненадах на намаления разход на гориво. В този период Шкодата се караше от колега, който сподели както на екрана се обърнали цифрите от 24999км на кръглите 25000км пробег, на Пепеляшка/Шкода Румстър и поникнали криле и политнала. Карайки след това автомобила наистина се усещаше разлика в динамиката и поведението. Сигнала за смяна на масло дойде на 30000км., като на всеки 10000км. се сменяха различни филтри на газовата уредба. За смяната на масло и обслужване ще се върна по-нататък. Сега съм в темата шофиране.

Шкода с крила 🙂

Та след като се „отпуши” тази шкодичка, вече изпитвах пълно удоволетворение от правилния избор на автомобил. Използвайки го за товарно магаре, пътувайки с пътници и пълна с багаж Шкодата се държеше перфектно. Спирачките са много добри, ABS и ESP помагат винаги при нужда. Пак ще спомена авторите от АУТО БИЛД, които извършват тестовите шофирания, като искам да ги поканя на едно пътешествие по родните пътища по моя ежемесечен маршрут. Та като става дума за маршрута много хора пътуват из страната и почти всички знаем какви са ни пътищата, неравни, разбити, на дупки, като след бомбандировка, магистрали с коловози и на вълни, на ситни и дребни бабуни – като на специалните тестови полигони.Тъй като

Шкодата не е карана екстремно бързо, на тези лоши пътни участъци е избягвано успешно влизането в гадни дупки с висока скорост, но в същото време колата не е глезена, тоест по лошите пъща е карана смело. Мога да кажа , че Шкодата е ужасно здрава кола, ежемесечно да минаваш по около 500км по разбити и надупчени пътища и окачването да не е мръднало ….ТАЗИ ЗДРАВИНА ЗАСЛУЖАВА АДМИРАЦИИ. Този автомобил Шкода Рмстър е чудесен за нашите лоши пътища, да вярно е, че подскача, друса и се тресе, когато е на „специален участък”, но винаги водача има усещане за контрол и стабилност. Все пак пътуването ми с Румтъра е служебно и по график, което в някои случаи не допуска „бавно” шофиране.за изминатите 110 000км. не съм спуквал гума.

Препятствия по пътя

Сега ще Ви изброя тези специални участъци, Видин- Монтана/през Брусарци/ пътя е пълен с тирове постоянно, които за да ги изпревариш трябва да си по-близо зад тях, но пък това ти пречи да виждаш дупките по настилката. Има един участък от около 50км, който е или на малки бабуни/като стар калдаръм или е гъста мрежа от плитки и по-малко на брой дълбоки дупки.Карането на автомобил в този участък е екстремизъм, подобни участъци има по пътя Дупница-Самоков, София – Своге /през Бучин проход/, Плевен – Враца /през Кнежа/.  Сега, когато пиша тези редове се замислям, че преди 3-4 години разбитите участъци бяха доста повече, но не е редно сега да ги изброявам, защото са или ремонтирани или аз вече не преминавам през тях. Такъв участък е Шумен – Силистра.

Стискам палци и се моля, да няма инциденти по разбитите пътища, както и скоро да ги реновират.

За всичките тези ужастни пътни участъци, които са предизвикателство само за екстремисти, липсата на алтернатива ни принождава да се движим по тях с особено внимание . Плащайки си редовно годишната винетка имам право да изискам тези пътища да са НОРМАЛНИ, да има нормална настилка, да имат мантинели, да имат маркировка, да има адекватни указателни табели. От дългите ми пътувания забелязх, че има страшно много пътни знаци, но липсват табели и мантинели. Често пъти разположението на знаците буди разнородни чувства у водача, как ви се струва, на участък от 50 метра да има разположени най различни ограничителни отменителни знаци, започва с ограничение 60км/ч,  след 10метра 40км/ч след 15метра, край на ограниченията, а след 10метра ново ограничение и т.н. това е на пътя Лом – Видин, който в отделни участъци е на къси завои с много виражи, а и с множество неприятни бъбуни/скокчета.

Шофирането на Шкодата е удобно и спокойно, скоростите се сменян леко, като при магистрално шофиране понякога  „търся” шеста предавка!

Сравнително приятно е и шофирането по маршрута Бургас – Варна, но извън летния сезон, колата влиза доста уверено в завоите, както и излиза стабилно и самоуверено. Шкодата не разполага с някаква сериозна двигателна мощ, но все пак успява да достави удоволствие при подобно шофиране, стига да нямате „чувствителни” спътници. След преминаване на тази 120км отсечка, багажа в колата се е понаместил., но е вътре в колата и не се е повредил.

Шофиране при зимни условия

От гледна точка на сезоните, също мога да споделя само суперлативи, колата е обута в хубави нови зимни гуми и през зимата успяваше да ме извди от всякакви ситуации, ако помните снежните виелици преди нова година/30.12.2014г./, когато северозападна България беше блокирана в снегове и ледове, Шкода Румстер ме прибра до вкъщи преминавайки през снежните навявания на пътя Ловеч –Плевен, където беше пълно със закъсали автомобили, а видимоста беше почти нулева от снежните виелици, които засипваха за секунди пътя и автомобилите. Не само късмета да не се блъсна в някой автомобил, но и качествата на Шкодата ме измъкнаха от този снежен ад невредим само с леко забавяне на графика.

На пътя Плевен София, след Дъбниците, имаше шест часов престой в ужасно задръстване от блокирани автобуси, камиони и автомобили, след което преминавайки покрай авариралите автомобили, от които имаше доста SUV-ве и други по-престижни и скъпарски коли, моята Шкодичка беше достойна за възпяване. Вярно, че съм шофирал много внимателно за зимни условия, но автомобилът и хубавите зимни гуми ми помагаха да се справям. Никога не съм си позволявал , за зимата, да пътувам с малко гориво, резервоара за бензин е постоянно пълен, като само през лятото е на ¾ заради високите температури които водят до големи температурни разширения.

Шкодата е чудесен автомобил на който може да разчитате през, лято, зима , есен и пролет, само трябва да подходящо екипиран и да го шофирате с грижите на добър стопанин.Единствения недостатък , относно шофирането при дъжд е, че струйки вода от предното стъколо, се стичат по страничните в хоризонтална посока, естествено при скорост над 80км./ч. Което влошава видимостта в страни и в страничните огледала. Купих си ветробрани и реших проблема!

Натоварена до дупка

За още един нюанс към поведението на Шкодата при извън градското шофиране е пътуването ми до Франция, за което изминах 5000 км, Шкодата беше натоварена „до горе” и беше с багажната кутия добре изпълнена. Пътувахме четирима души, с много багаж.Шкодата беше на предела на товарните си възможности. Въпреки всичко автомобила се държеше и управляваше супер нормално, единствения недостатък , по-скоро, неудобство беше, че нямаше достатъчно сили да набира по баирите на магистралите, трябваше да свалям предавки за да я вкарам в обороти и мнооого бавно ускоряваше до достигане на 120 км/ч.

Въпреки наложения и „тормоз” Шкодата си отмъсти единствено с повишен разход на гориво, като „стигна” до 11 л./100 км. газ – среден разход за цялото пътуване.  70% от пътя беше магистрали, а и имаше пълна багажна кутия на покрива.Интересен факт за тези, които ще пътуват към западна Европа  е , че след Хърватска/Словения, Италия, Франция/ зареждането на газ е на самообслужване, с малки изключения за Италия. Друг важен момент е плащане на горивото, по-изгодно е да плащате с карта или местна валута/Сърбия, Хърватска/, заради „обменния” курс на бензиностанциите.

Лошото гориво

Много се изненадах, при едно пътуване в Гърция, когато заредих „гръцка” газ от някаква неизвестна газостанция и колата едвам се движеше, по баирите преминавах на бензин, защото ми дожаля да Шкодичката. След тогава, никога не съм си позволил да рискувам , като зареждам само от сериозни бензиностанции. Повече не ми се е случвал подобен проблем. Може би тук е мястото да кажа/напиша, че различните бензиностанции наливат газта под различно налягане, което подвежда за разхода на гориво. Когато системата сама превключва от газ на бензин, поради свъшила газ, има звукова сигнализация и често пъти съм се учудвал на „високия” разход на гориво, но когато отида на следваща бензиностанция бутилката поема с 3-4литра по-малко газ, защото не е напълно празна.Всяка кола на газ, може да си намери подходящата горивна смес от различните бензиностанции. Аз установих,че Шкодата, заредена с газ от „Лукойл” върви най-динамично и е с малко по-нисък разход.

Но на други бензиностации ползвам карти за отстъпка и в крайна сметка разхода е идентичен в парично изражение. Наслушал съм се на различни приказки за пропан-бутана, кой какво продавал, затова аз зареждам на принципа на разнообразието. Когато и както ми дойде, а горивото за Шкодичката е храната, така , че нека и е разнообразна.

Зарешдане при високи температури

При едно или две зареждани през юли 2015г. при температура над 32*С не успявах да зареда бутилката с газ до пълния и капацитет. Причината се оказа високата външна температура и започнах да зареждам с газ сутрин до 9-10 часа без проблеми, много шофьори не са наясно с този факт.

Радвайки се на всеки изгодно изминат километър управлението на Шкода Румстър е доста приятно и комфортно, освен натоварена със стока, автомобила се ползва служебно и за пътническо пътуване. Липсата на мощност е избрана с оглед  търсен нисък експлоатационен разход. Разхода на гориво е основния фактор за евтино пътуване, но само когато се изминават много километри. При определяне на стойността на експлоатационите разходи следва да се има в предвид и задължителното техническо обслужване, смяна на масла филтри и други, разходи за гуми, застраховки, пътен данък,както пазарната обезценка на автомобила. За този модел на Шкода , към днешна дата не се предлага за продажба – очаква се нов модел на базата на VW Caddy, мога да съм сигурен в запазване на висока стойност на цената на пазара за употребяване автомобили.

Поддръжката на Румстер

Сега да влезнем в темата поддръжка на Шкодата, до тук сме ОК, колата е чудесна за ежедневно експлоатиране при всякакви терени и метеорологични условия, има приятно нисък разход на гориво, но все още си няма парктроник!

Обслужване / сервиз

Както по-горе споменах, първата година смяната на масло беше на 30000 км, а от 2014г. премина на 15000км. не съм се противил, дори според мен си струва, защото редовната смяна на двигателното масло е гаранция за дълъг безпроблемен пробег. Маслото с което се движи Шкодата е Кастрол и тук компромис за 5лв. не си позволявам. Ето една таблица за сервизното обслужване до 110 000 км. за 21 месеца.

дата пробег услуга Стойност с ДДС
10.09.2014 30 000км Масло3,2литра, филтър маслен, въздушен, газ-2бр, нови чистачки, скоба-2бр и труд. 422,14
10.10.2014 58 842км Масло3,4литра, филтър маслен, въздушен, газ-2бр,филтър купе, пробка,свещи 4бр.,  скоба-2бр, крушка C12V5W и труд. 464,29

 

05.02.2015 74 086км Масло3,2литра, филтър маслен, пробка и труд. 131,63

 

23.04.2015 89 000км Масло3,5литра, филтър маслен, въздушен, газ-2бр,филтър купе, пробка,накладки предни и  труд. 415,76
06.07.2015 103 504км Масло3,2литра, филтър маслен, въздушен, филтър купе, пробка,свещи 4бр.,  спирачна течност и труд. 532,15
10.07.2015 104 001 Филтър газ-2бр, водна помпа, ангренажен ремък, ремък алтернатор, обтегач, скоба, антифриз и труд 990, 86
    Газови филтри в BRC  сервиз и профилактики 103,17
    Общо 3060,00

Застраховка

Друг основен разход е застраховката:

  • За първата година каско и гражданска отговорност  са 1022лв и 342лв общо 1364,00лв
  • За втората година сумите са  967лв и 257лв общо 1214,00лв, гражданска отговорност  на товарни автомобили е малко по-скъпа.

Към горните разходи следва да се добави:

  • 2бр годишни винетки 134лв
  • Чифт и половина  гуми – 600лв/пробега на едни нови гуми е 80 000км./
  • Годишен пътен  данък 2х6лв=12лв.

Дотук разходите набъбнаха до  6384,00лева

сервиз 3060,00
застрховки 2578,00
Винетки и пътен данък 146,00
гуми 600,00
ОБЩО 6384,00

Среден разход

Резултата е следния 6384/120000 км.= 0,0532лв/км

Сега да добавиме и разхода за гориво, който е 0,085 л/км след което получаваме реални разход за изминат километър и той е около 0,14 лв ПОД ПЕТНАДЕСЕТ СТОТИНКИ С ДДС!!! Хайде сега , някой да ми докаже , че тази Шкода не е супер изгодна.

Все пак, следва да се има в предвид, че обслужването във фирмения сервиз не е никак евтино.

Още повече, че са с включен ДДС, а за фирмата, която е с регистрация по ЗДДС сметката е още по-изгодна:

  С ДДС Без ДДС
сервиз 3060,00 2550,00
застрховки 2578,00 2578,00
Винетки и пътен данък 146,00 146,00
гуми 600,00 500,00
ОБЩО 6384,00 5774,00

Резултата е следния 5774/120000км.= 0,048лв/км, добавиме и разхода за гориво, който е 0,07лв/км след което получаваме реални разход за изминат километър и той е приблизително 0,12лв.!

120 000 км ми струват 14 400лв. без ДД , а със ДДС сумата е 17 200лв. разликата е 2880лв приспаднат ДДС на разходите. Добре е, но за тези които ползват лек автомобил, е следвало да платят допълнителен данък 10% върху 17 200лв – 1720лв. ако са осчетоводили такива разходи. Ето защо избора на автомобил, следва да бъде сериозно премислен и емоциите да не са на преден план, все пак служебния автомобил трябва да е изгоден!!!/здрав, икономичен и практичен/ по мое мнение от опита който имам Шкода е този автомобил.

Всичко изписано по-горе мога да докажа с документи.

Обезценка / амортизация на автомобила

Сега ще се опитам да определя и обезценката на автомобила, която също не е за подценяване, с оглед на обстоятелството, тези пари също излизат от джоба на собственика.

Проучването е по следните критерии, Шкода, Румстър, до 120000км., 2013г.,

Справка в mobile.bg  и cars.bg, показват само един Ромстер от 2013г./бензин 105 кс, автоматик, лек автомобил/не става за служебен/ с по-ниско ниво на оборудване и на пооловината километри, но без АГУ. Цената му е 16500 лв.

Румстери, произведени след  2010г., няма други на пазара, първите са от 2008 и 2009г. с различен произход и състояние

В момента е обявен само един подобен Румстър 2008г., 80000 км. със същия двигател, няма климатроник, халогени, АГУ и много други екстри  с цена 8000 лв., мога да приема, че „моя” Румстър ще струва 8000лв на 7 години с изминати много километри /около 400 000км/, но има много екстри, както и факта, че е товарен 4+1, което е сериозно предимство.

Стойността на Шкода Румстер от магазина беше 21700,00лв. без ДДС, ако приема, че след 5 години ще струва 8000,00 лв. означава, че обезценката е 13700,00лв за 7 години или 1957,00лв на година или моя Ромстър в момента би струвал 17800лв. в Германското mobile.bg, Румстър 2013г.  с двигател 1,4 16V , 86к.с. и сходно оборудване , без АГУ, започват от 10000 евро цена без ДДС. Това доказва, че съм успял сравнително точно да определя настоящата стойност на автомобила.

Тоест,  тези 3900лв/120000км. показват разход за обезценяване/загуба на стойност  на километър на стойност 0,0325лв. , което добавено към стойността на разхода за километър 0,12лв. получавам че всеки изминат километър ми е струвал близо 15 стотинки!!! /без ДДС/.

Заключение

Не искам да изглежда, че се фокусирам само в изгодността на автомобила, но изгодността е съществен елемент при покупка на автомобил предназначен за изминаване на 60 000км годишно.Покупката , изборът на автомобил е система от компромиси и приоритети, ако човек се замисля , обсъжда, анализира и е наясно с нуждите си, то може да избере идеалния за неговите нужди автомобил. Съвременните автомобилни компании предлагат огромен избор с множество  възможности с цел пълно задоволяване на потребителите. Аз направих своя избор, правейки компромис с удоволствието от шофирането – „слезнах от МЛ 350”, като избрах ШКОДА РУМСТЪР 1,4 16V, 86к.с. , АГУ и хубави екстри. Изминалите две години доказаха, че изборът ми е би правилен, а това е нещо което искам да споделя със всеки.

Ако забелязахте, никъде не споменах за гаранция и застрхователни щети, слава БОГУ, Шкодата не показа никакъв дефект за 110000 км, нито се наложи да „завеждам” щети…имаше късмет и се спаси от градушката  в София 2014г.

Тази Шкода е чудесна за моите фирмени нужди!

Пожелавам на всеки да достигне до своята Пепеляшка и да и се наслаждава изцяло с всеки изминат километър.

Продължение…..

Шкодата към 21.07.2016г. вече е на сериозните 164000 км., все така жизнена и практична. Маршрута е почти същия, като пътищата все повече се нормализират и надеждата ми е , че след поскъпването на винетката ще има само НОРМАЛНИ пътища.

Единствените „грижи”, които наложиха посещение на сервиз за смяна на тампон на ск.кутия/гаранционно/, смяна на дефектирал датчик на климатика/гаранция/. Смяна на изпарител на газовата система. Причината за повредата е „ замърсена газ”???, която преминава през 2 филтъра за да стигне до изпарителя, но явно мръсотията е сериозна.

Също така на Шкодичката и се наложи да посети сервиз поради наличие на застрахователни събития, леко ожулена боя на задна броня и врата и , много изненадващо, спукано предно стъкло. Обслужването в сервиза е на много добро ниво, а за доказателство ще посоча факта, че въпреки изтичането на гаранцията след изминаването на 150 000км., сервизното обслужване /на 163000км/ беше извършено в сервиза на Шкода.

За началото на летния сезон Шкодичката беше обута в нови летни гуми с лети джанти 15’’, както и беше основно „изкъпана” /изпран салон, а се замислям и за едно пастиране…., Шкодата си е заслужила всички глезотийки.

Интезивното шофиране продължава, зареждането с газ е разнообразно/от всички бензиностанции/, маслото е Кастрол и разходите продължават да са достатъчно икономични.

И като всяка история и тук има неприятен момент, Шкода няма да има наследник на Румстър, който купил, печели!, а този факт, само повишава стойността на Шкодичката, но НЕ СЕ ПРОДАВА!!!

Следва продължение……може би след изминаване на 200 000 км…….скоро…..

Коментари
Шкода Румстър
ТЕСТ ПО БЪЛГАРСКИТЕ ПЪТИЩА СЪС ШКОДА РУМСТЪР – ЧАСТ 1
PREVIOUS POST
Накладки ауди
Как да удължим живота на накладките на Ауди
NEXT POST

Leave a Reply