Основни виновници за вибриране на автомобила
Ако притежавате автомобил на повечко години има голям шанс да започне да ви създава главоболия. И един от най-често срещаните и досадните проблеми е вибрацията. Нещо повече, тя често се промъква постепенно и незабележимо – докато един ден се усетите, че не можете да се примирите с такава досада.
Може би се питате как да разберете, че в колата ви се заражда проблем с вибрацията? Макар че няма заместител на техническия преглед с годините зад волана ще се научите да диагностицирате относитено честите проблеми като вибрации.
Причината може да е относително евтина и проста, като смяна на гума или баланс. Или това може да е сигнал за по-сериозни и скъпи проблеми, като окачването.
Своевремената диагностика може да ви изглежда като глезотия, но тя може да ви спести сериозни разходи в бъдеще. В тази статия ще разгледаме топ 5 причини за треперене на колата.
-
Проблеми с двигателя
Понякога треперенето едва то отделението на двигателя, защото двигателят не получава достатъчно въздух, гориво или искра, за да работи гладко. Симптомите, които биха могли да покажат подобен проблем са следните:
- Придърпване или задавяне по време на ускорение.
- Разклащане при определена скорост.
- Колата стартира добре, но по-късно започва да се разклаща.
Тези симптоми могат да ни сигнализират, че е време за нов набор от свещите. Също така трябва да бъдат проверени кабелите (дали са свързан в правилния ред?) или да бъдат подменени.
Мръсен въздушен филтър или задръстен горивен филтър може да се причината за недостатъчно количество кислород или респективно гориво до двигателя. Не забравяйте да ги подменяте на препоръчителните интервали посочени от производителя.
-
Проблеми с ходовата част
Нашите автомобили са пълни с възвратно-постъпателно, въртящи се части, които не трябва да надхвърлят допустимите отклонения, за да работят правилно.
Ако една ос се огъне – което всъщност е доста лесно да се случи при катастрофа или друга злополука – тя ще започне да чука след това. Този проблем се превръща във вибрация при по-високи скорости. При подобен проблем задвижващия вал също се нуждае от проверка.
Забавянето при постоянна скорост спада към същата категория. Ако “маншоните” – гумените уплътнения приличащи на акордеон около краищата на ходовата част – са непокътнати, скобите са сигурни, и смазката не изтича навън, значи нямате проблем. Но ако маншоните са скъсани, това означава мръсотия и прах и съответно проблеми. За автобоили с предно окачване това почти сигурно означава закупуване на нови водещи оси.
-
Спирачки
Ако вибрацията се появява или засилва, когато натиснете спирачките има голяма вероятност да имате изкривени спирачни дискове.
Диска може да се огъва поради износване – основно прегряване от по-рязко спиране. Челюстите и накладките, които се притискат към дисковете в този случай не получават равномерно триене и от там се получават треперене.
Ако не се чувствате комфортно с гаечен ключ в ръка е хубаво да се обърнете към специалист, който да ви кажа за състоянието на дисковете на вашия автомобил или спирачни барабани (за автомобили с задни барабанни спирачки).
-
Колела
Понякога усещате вибрациите директно през волана. И една на пръв поглед можем да предположим, че причината е в центровката. Но автомобилните експерти често съветват друго.
Едно или повече колела могат да страдат от прекомерен луфт. Диагнозата и ремонта в този случай не са проста работа, тъй като това може да ни насочи към редица въпроси. Първо, нека просто да приемем, че всяко колело се закрепва здраво към хъб чрез гайките на джантите.
Поради тази причина нестабилното колело може да доведе до подмяна на лагерите на колелата.
Друго нещо, което да се търси, е “биене”. Това е термин, който описва колко колелото се отклонява от перфектното кръгово въртене. Специалистите използват прецизни инструменти, за да се определи дали биенето на всяко конкретно колело надхвърля 1 см. В повоечето случаи решението е ново колело.
Други източници на проблема могат да бъдат накрайници или шарнири. Ако те са износени, ще позволят твърде много игра в колелото.
-
Гуми
Причините поради които гумите могат да предизвикат трептения, вибрации и дисконфорт при шофирането са много. Ето и някои от най-важните:
- Колата вибрира при определени обороти – изисква се баланс.
- Износени гуми – изисква подмяна.
- Неравномерно износване – изисква смяна /”въртене”/ на позициите на гумите.
Понякога вината не е на гумите, а по-скоро на колелата. Внимавайте за дупки и немарливи ремонт на пътя, които могат да са опасни за вашите колела.
Също така имайте предвид, че тези пет причини, не са единствените възможни виновници. В случай на съмнение, най-добрия вариант е да се обърнете към специалист.