Продължаваме да описваме компонентите на охладителната система в автомобила.
Интеркулер
Интеркулер – това също е радиатор, но се използва в комбинация с турбо. Располага се в передната част на автомобила, перед или зад радиатора.
Когато въздухът се подава от турбината към всмукателният колектор под налягане, пропорционално повече гориво се доставя за правилното съотношение на горивната смес за увеличиване мощността на двигателя. Без интеркулера, температурата на въздуха в турбокомпресора се повишава до 180° С, а налягането достига до 2,5 бара, което от своя страна води до механично напрежение в двигателя.
Интеркулера, като топлообменник, понижава температурата на въздуха до 50° С на изхода от турбокомпресора, и съответно намалява механичното напрежение на двигателя. Охладеният въздух е по-плътен, и по този начин увеличава на количеството, което попада в горивната камера.
Термостат
Термостата постоянно контролира температурата на охладителната система на двигателя, и съответно регулира потока на охлаждащата течност, която преминава през радиатора. Качественият термостат скъсява времето на загрятата течност между двигателя и охладителната система, което спомага за по-точното регулиране на работната температура и максималната производителност на двигателя.
За повишаване ефективността на охладителната система, автомобилните производители са разработили електронни термостати, които са много по-чувствителни от традиционните термостати. Както и електрическия, така и традиционният с пружина, еднакво променят потока на охладителната течност около двигателя, за поддържане на оптимална температура, само че първият го прави моментално, а вторият – постепенно.
Като допълнение електрическите термостати измениха и системата на обратна връзка. Температурните датчиците се разполагат около двигателя, а не само на едно място или на тръбата. Информацията се обработва от електронен блок на управление и включва данните от всички датчици, което да гарантира максимална точност в в различни части на двигателя и да не допусне „горещи точки“.
Водна помпа
Водната помпа обезпечава циркулацията на охладителна течност през охладителната система на ДВГ чрез изстискване на течността от двигателя към радиатора. Антифриза циркулира в радиатора и се охлажда от въздушния поток, усилен от вентилатора и се връща охладен в двигателя. Този процес помага да се предотврати прегряване на двигателя.
Помпата се задвижва от мотор-редуктор чрез рамо на ГРМ (газораспределителен механизъм). Аналогичен механизъм на действие, както и електронни термостати, се внедряват в новите спортни автомобили, за да се увеличи скоростта на охлаждане, което само по себе си увеличава мощността и общият потенциал на двигателя.
Разширителен съд и маркучи
Да, именно чрез съединителни компоненти, като маркучи и разширителен съд, антифризът се разпределя по охладителната система на двигателя. От двигателя към термостата, от радиатора към помпата, разширителният съд и маркучите трябва да бъдат износоустойчиви, да се справят с агресивната среда и да се събират в налките пространства около двигателя.
Най-често имат криви форми и определена дължина, за да се поместят п од предния капак, но може да се използват и универсани компоненти. Трябва да знете, че тези части се експлоатират при температурни разлики – 30 до +120 градуса.